Första inlägget!

Hola! ?que tal?
 
I skrivandets stund sitter vi hemma i vardagsrummet. Den omtalade resfebern har ännu inte infunnit sig. Kanske vaccinerade vi oss mot det samtidigt som tyfoidfeber?
Jag känner mig redo för resan förutom ett par punkter. Mina orosmoment är följande:
1: Hur ska jag våga ringa telefonsamtal på spanska?
2: Hur ska jag lyckas undvika att sitta direkt på toalettringen under typ hela resan? 
 
Mitt första orosmoment tog jag tag i i höstas då jag gick en kurs i spanska för att fräscha upp mina gymnasiekunskaper. "Jag har ju läst spanska i fleeeera år och dessutom latin" skröt jag stolt för John och anmälde mig till en avancerad nivå. Efter första lektionen smög jag fram till läraren med sänkt huvud och bekände att nog tagit mig vatten över huvudet. Läraren, en klarspråkig argentinska vid namn Gabriella, förkunnade att "Ja, jag håller med. Det märkte jag direkt" och en vecka senare var jag inkvarterad på spanska nivå A1+ som är typ två nivåer ovanför nybörjare. Mitt orosmoment nummer 2 tog jag tag i för några dagar sedan genom att börja med "10 minute yoga challange" varje dag. Min tanke bakom denna strategi var att yogamänniskor ju är duktiga på att stå stilla i samma position en längre tid. Jag googlade febrilt på "yoga position frog" och liknande. Min första strategi var att köpa en p-mate (*) men den idén kasserades då jag kom fram till att jag inte skulle vilja bära med mig en sådan i väskan. 
 
Tja.. annars då. Packningen är klar. Igår gjorde jag det obligatoriska sista-minuten-besöket på Apoteket där jag motstod frestelsen att köpa saker som vätskeersättning och våtservetter. Min necessär är redan full eftersom mamma försåg mig med en årsförbrukning av myggmedel i julklapp, u know zikaviruset och sånt. Jag gjorde även en avstickare till godishyllan på Coop för att köpa ahlgrens bilar. Ni som följde min blogg lillysafrika från Tanzania kanske minns hur jag på kilimanjaros topp kaskadkräkte av höjdsjuka varpå jag rotar runt i fickan och hittar en påse Ahlgrens bilar. Vi hade fått order om att "only bring essentials" och det hade jag uppenbarligen gjort för utan ahlgrens hade jag gett upp vid Stella point.
 
OJ! nu har det tagit 20 min att knåpa ihop ett inlägg och nu kommer snart hyresgästerna. Hilf mier! eller, "ayudame" kanske jag ska säga! Känner att jag prioriterat rätt när det kommer till fraskunskaper på andra språk. Johns prio nummer ett är ju som vissa av er redan vet "utan lök tack" vilket han behärskar på bland annat engelska, spanska och swahili.
 
*P-mate: "female urination device". Tillverkad i vätsketät, vaxad kartong. Beskrivning enligt coolstuff.se: Är du trött på att halka in på krogtoaletten och behöva sätta dig ner i snusket? Trött på att sitta på huk i snön och hoppas att du kan hålla balansen? Med P-Mate klarar du varje “nödläge”.

Kommentarer:

1 Stina S:

SOM jag har peppat och taggat för denna blogg! Ska verkligen bli ett sant nöje att få följa er på ännu ett världsäventyr!
Ta hand om er och safe travels!
-
All resekärlek och massa kramar!
💖

Kommentera här: