Perito moreno och hosteldisksvampar

HOLA

Vi befinner oss i El Calafate, en liten stad i södra Argentina. Hit åker man för att besöka Parque nacional los glaciares, vilket är precis vad vi gjorde igår. På kartan ser ni Iguazu falls i norr och el Calafate i söder.

 
Att åka hit kändes som att vara en av spelpjäserna i "den försvunna diamanten". Minns ni känslan av hur man chansade och satsade alla sina pengar på att flyga till en av öarna (madagaskar eller st. helena) för att sedan slå en 4a eller 6a och besviket vända upp blanka brickor. Nar man väl var på ön kom man på att man inte råd med flygresan tillbaka och därför snällt fick ta båten till fastlandet och betala för varje slag. Well, that's pretty much us just nu! Vi började så smått titta på bussar igår och insåg att vi kommer behöva åka buss i totalt 72 timmar for att nå Bolivia, en liten detalj jag helt förträngt i ivern att ta mig hit. Jaja, vi hittade iallafall diamanten under äventyret (behold the GREAT perito moreno här nedanför liksom!) 
Perito moreno ar en av få glaciarer i världen som fortfarande växer snarare än smälter. Jordens undergång känns genast lite mer avlägsen.
 
Nar det smälta vattnet fran glaciaren rinner ut i sjon tar det med sig "rock flour" (stenmjöl) som skapas när glaciaren gnids mot bergytan undertill. Stenmjöl är väldigt lätt och flyter på sjöns yta. Nar solen lyser på stenmjölet reflekteras ljuset tillbaka och detta ger sjön en ljust turkos farg.
 
Inzoomad
 
John blickar ut over den miljontals år gamla glaciären

Vi var valdigt taggade inför dagen och John var pålast som vanligt.

John: det är så sjukt cool att den är så.. *fundersam paus*.. GAMMAL!
Linnea: Wow vadådå, hur gammal?
John: Jag vet inte exakt men den skapades för sakert miljontals år sedan.
Linnea: *skummar igenom ett informationsblad* eh det står här att den är 18 000 år gammal..

Jag visste redan innan resan att mina byxor och min jacka inte skulle matcha alls ihop och bävade infor att behova vistas på kallare breddgrader.

Alla vet ju att havregrynsgröt är det absolut billigaste alternativet att ha till frukost för en backpacker (och annars också för den delen I guess). Jag är numera beredd att låta John få sin vilja igenom och köpa de något mer kostsamma baguetterna efter att ha återupplevt den absolut största baksidan med backpackerlivet, nämligen att diska grötgrytan med en hosteldisksvamp. Jag funderade idag på hur jag skulle klarat cellen i fångarna på fortet där deltagarna ska sticka sina händer i behållare med okänt innehåll. Om det hade legat en gammal hosteldisksvamp med grötrester på hade jag inte för mitt liv klarat att ta nyckeln.

I övrigt är matlagning på hostel okej. Vi lyckas dock aldrig enas om vad vi ska äta vilket resulterar i att vi lagar samma sak varje dag. Jag undrar hur länge vi lyckas modifiera den smaklöksretande rätten "bönor, paprika och zuchini i färdig tomatsas med ris". Idag lyxade vi till det med spiskummin och salt och tyckte att vi lyckades riktigt bra. Jag kände mig nöjd ända tills italienarna vid spisen bredvid utan ansträngning slängde ihop en väldoftande ädelostrisotto och (typ) flamberade en entrecôte medan de sippade pa ett glas rödvin. Om nagon av er dar hemma sitter inne pa tips pa bra backpackermat sa let us know.

Stina, se hit! Igår i köket hörde jag en konversation mellan en äldre dam fran australien och en yngling till skotte som handlade om STANTHORPE! Hon slängde med fraser som "Oh Stanthorpe is lovely" och "yes I've been there many times". Skotten (dock inte Grri) hade plockat äpplen där för tjugo år sedan. Jag smög in i konvon och berättade att jag också varit i Stanthorpe och att jag gallrat äpplen i Applethorpe. "What did you think of Stanthorpe" fragade den gamla damen med förväntansfulla ögon. "Oh absolutely beautiful" hörde jag mig själv ljuga. Vi höll alla med om att "It's a small world". 

Så roligt att ni kommenterar!! Jag läser och blir så glad!! 
 
Mamma: självklart följer jag dina uppmaningar! Du ver ju bäst *fjäsk fjäsk 😉*
 
Pappa: haha vi glodde mest på varandra, fågeln och jag. Va roligt att du delat bloggen på din fb! 
 
Mattias: HAHA nä eller hur vill man se lite resultat innan man ger the final review! Jag åt aldrig det ens för jag visste inte vad det innehöll. Han blev sjukt besviken att jag inte ville smaka haha. 
 
Magnus: haha jaa vi ska skriva mycket!! såg en liten stuga idag som skyltade sig med att vara en polisstation. Tänkte på dig!
 
Anneli: va roligt att du följer😊 haha jaa John var fett nöjd. Dock tog paraplyt sin sista suck på vattenfallstur nummer två. Buhu!  Bara 4 dagar kvar😉
 
Stina: haha åh jaa så mys att du är taggad!! Ser fram emot att läsa din framtida blogg från vartän i världen ni tillfälligt hamnar😘 (Ska vi blogga från vår weekend i sommar?😆 Haha näää)
 
Marie S: gud va skoj att du hittade hit! Supervälkommen verkligen 😊!

Kommentarer:

1 mamma:

Låter faktiskt gott, det ni äter. Ni kunde tiggt en bit ädelost!
Har du tipsat andreas om din blogg. Han är hemma nu men åker igen nästa vecka. Kramar till er båda

2 Anonym:

Nu börjar jag känna igen Linneas oefterhärmliga och humoristiska bloggstil från Afrikabloggen
Lärorikt på samma gång. Inga nattbussar!! Går det inga billiga flyg? Ser fram mot nästa uppdatering. Kram från Pappa

3 Anonym:

Jätteroligt att följa er resa! Vad bra du skriver Linnea! Kramar Malin S

4 Anonym:

<3 /Magnus

5 Ida:

Haha, alltså jag skrattar högt för mig själv när jag läser, underbara beskrivning och liknelser! Visst kan man prenumerera på nåt vis och få meddelande dirr när nytt inlägg har landat? Ska undersöka saken! Puss!

6 Mattias:

72 timmar! Min kollega gjorde en liknande bussresa för ett par år sedan. Han berättade att det finns många fina nationalparker längs gränsen till Chile. De åkte buss till Esquel och sedan över gränsen till Futaleufú och med gummibåt nerför floden.

"Vad har dom för budget?" frågade han sen. Men jag sa inget om ris och bönor. Det är ju bra mat! Och Zuchini är rent av lyx. Påpekade istället era gedigna kunskaper i spanska. Kramar storebror

7 Stina:

Men HUR sjukt med Stanthorpe?! Vet inte vad som är märkligast dock; att du pratar om stanthorpe på resan i sydamerika eller att du glatt tipsade om stan för en intet ont anande skotte! 😂
Och känslan av disksvampen... it will haunt me forever!
Mina magiska hostelmattips får nog bli att lyxa med konserver- typ oliver eller saltgurka. Piffar upp vilken tomatsås som helst!
Kämpa på!! :D

Kommentera här: