Ryska posten med Jesus

HANDTAG, FAMNTAG, KLAPP ELLER KYSS?

Vid pennan: Linnea

Vi befinner oss i Rio de Janeiro, en liten detalj jag glömt nämna förut. Det kanske ni skulle listat ut ändå baserat på ovanstående bilder. Här besöker vi alltså Jesus himself! Vi trängdes en halvtimme med andra turister tills dess att John förkunnade att "Jesus i all ära men enough is enough". Utsikten var helt klart magnifik. Tyvärr fick jag inga bilder på den för jag var upptagen med att leka ryska posten med Jesus. Den gamle geten valde alla fyra.

Jesus hade äran att träffa oss igår (fredag). Efter utflykten var klockan ca 4 och det började bli svalt nog att gå till stranden. Jag skaffade resans första vän, en liten kille på ca 10 vid namn Óusué. Jag och John lärde honom spela beachvolleyboll och sen badade vi i vågorna. Jag kan inte ett ord portugisiska men med skolspanska och teckningar i sanden lyckades vi svara på vart vi kom ifrån och vad vi hette och hur länge vi skulle vara här etc.

Idag är det lördag och vi började dagen med en morgonpromenad runt "The lagoon" på ca 8km varpå vi svalkade oss i havet. På rundan såg vi ca 15 utegym varav ett av dem var helt anpassat för personer som använder rullstol. Sådana har jag inte sett i Sverige men har ni det så let me know:) Nu hänger vi på hostelet och kikar på resor till Foz do Iguazu med sina berömda vattenfall. Dit bär det av efter Rio.

edit: nu är det senare på kvällen och vi ska ut och äta middag. Vi kom precis tillbaka från stranden där John spelade beachvolley med ett grabbgäng. De hade extrabiljetter till en match imorgon mellan de bästa lagen på herr och damsidan från USA och Brasilien. Vi ska joina tidigt imorgon så det blir en tidig kväll (i vanlig ordning alltså). När jag gjorde ett improviserat träningspass på stranden kom en kille fram som gjorde reklam för proteinpulver. Han tog en bild av mig medan jag stelt viftade pulvret i luften och berättade att bilden skulle upp på märkets sida på instagram. Glatt frågade jag om bilden blev bra varpå svaret blev "yes after i do some photoshopping". Jag väljer att tro att han skulle photoshoppa bakgrunden för själv är man ju flawless.

Tillägg: Idag (söndag) kom bilden upp på whey colés sida. Nu förstår jag plötsligt varför man inte ska tro på allt man läser.

lite övrigt (skrivet i lördags dårå)
* första intrycket av Rio har lyckligtvis bleknat. Först kändes staden stor, främmande och lite skrämmande. Nu efter bara ett par dagar stormtrivs jag.

* igår regnade det när vi skulle ut och äta. John avslöjade för alla att vi inte är några 20-åriga förstagångsbackpackers då han vant håvade fram ett paraply ur väskan. Johns motto på resan är "alltid redo". Mitt motto är "safety first". Jag är liksom tjejen som för en vecka sedan kom över min fobi att åka taxi ensam i Sverige.

* min nya favoritmat är ris med svarta bönor. Här kan man köpa just denna rätt per hekto på massa restauranger.