Galapagos Islands

"Life is not measured by the number of breaths we take, but by moments that take our breath away"

Jag har för första gången svårt för att komma på vad jag ska skriva i ett blogginlägg. Jag tror det beror på rädsla att inte kunna göra våra upplevelser rättvisa genom mina beskrivningar. Det har varit en drömresa från början till slut. Vi är väldigt glada över att få ha upplevt denna utomjordliga plats tillsammans med våra nya fantastiska vänner Elise, Andy och Douglas, alla från USA. Redan första dagen hamnade vi vid samma bord i matsalen och därefter föll det sig naturligt att vi åt varje måltid ihop hela veckan och utforskade öarna tillsammans. Jag skriver en kort beskrivning om varje dag och tänker att bilderna får tala för sig själva.

På bilden ser ni resan vi gjorde runt de centrala öarna (orange streckad linje).

Dag ett
Flyg till Baltra island och därifrån buss/båt/bil/båt till Isabela II via ön Santa Cruz. På Santa cruz lever fria jättesköldpaddor vilka vi besökte.

Galapagossköldpaddor kan bli upp till 150 år gamla och väga 400kg. Deras skal har utvecklats olika beroende på vilken ö de bor på. Här har vi den största sorten vars skal är rundat. De kan leva ett år utan mat och vatten. Sköldpaddorna är så högt prioriterade att om de flyttar till ett område på ön där människor bor får människorna snällt flytta på sig. Detta hade hänt där vi befinner oss på bilden, fast i detta fall kunde personerna bo kvar och driva en restaurang med utsikt över sköldpaddornas hem.

Dag två

Vi vaknade tidigt för att paddla kajak till en strand med sjölejon på Santa fe Island. Vi fick inte gå i land från kajakerna eftersom stranden vaktades av en vaksam sjölejonkung. Från kajakerna såg vi havssköldpaddor och hade hela tiden nyfikna sjölejon tumlande bredvid oss. Vi tog en promenad på Santa fe Island varpå vi seglade vidare till den lilla halvmånformade ön South Plaza. Här strosade vi bland stora kaktusar och längst stränder som kantades av stelnad lava i sökandet efter leguaner och Darwin finches. Solen stekte hela dagen och det var välkommet när guiden annonserade att snorkling stod på schemat. Som ett stim av turister simmade vi runt bland sjölejon, stingrockor och havssköldpaddor. Vi visste sedan innan att djuren på land är helt orädda men att djuren i havet skulle ha en så chill inställning till oss blev vi glatt överraskade över.

Fantastiskt landskap

Fregattfågel ute på fisketur

Svartfenade revhajar. På kvällarna flockades fiskstim runt båten. Runt fiskstimmen samlades större fisk och runt de större fiskarna cirkulerade hajar. Vi hade "tur" att se en haj som fångade en flygfisk. Som mest hade vi fem hajar runt båten samtidigt. Vi stod storögda och stirrade fascinerat. En av guiderna, Cristopher, berättade glatt att "tomorrow we're gonna try to find these guys when we go snorkeling. There is a good chance we find them". Jag sov med ett öga öppet den natten.

Dag tre

Vi besökte North Seymour Island vilket är en viktig ö för många fågelarter som häckar här. Vi såg bland annat Blue footed boobies, pelikaner, fregattfåglar (great och magnificent) och leguaner. Efter en långpromenad på ön var det dags att snorkla vid ett rev som var populärt för hajar. Med bilderna av hajarna kvällen tidigare färskt i minnet hoppade vi i plurret. Det var ljuvliga 27 grader i havet och vi flöt omkring och njöt. Plötsligt ser vi hur guiden Cristopher simmar några meter djupt, vänder sig mot oss och för två knytnävar mot pannan. Tecken för hammarhaj! Och mycket riktigt kommer tre hammarhajar cruisande under oss. Jag hade stunden till ära lyckats andas ut med näsan och fått imma på cyklopet så att det var tre hammarhajar fick jag höra av John i efterhand. Jag hann blixtsnabbt blöta mitt cyklop och fick se åtminstonde en hammarhaj iaf. Trösten kom några minuter senare när en vittippad revhaj simmade förbi. Dagen avslutades med att gå en promenad på Santa Cruz Island där vi badade på en vacker strand och tittade på flamingos.

Blue footed boobie

Fregattfågel. Denna fågel har burrat upp sina fjädrar på ryggen för att vinden skulle kyla av honom. Vi fotade fågeln med värmekamera och såg att han var sval på ryggen med varm på vingarna. Det var roligt att titta på djuren genom värmekamera för man förstod deras beteende bättre.

Pelikan

Fiskmås som kan se i mörkret. Det är den fiskmåsen i världen som jagar på natten.

Vi har alla flamingobilder på kameran så här kommer en bild på Elise i färd med att lära sig flamingodans

Dag fyra

Vi gick till toppen av Bartolome Island och tittade på utsikten. Efteråt var det dags för snorkling. Hajarna höll sig på avstånd och vi såg mest papegojfiskar och andra färgglada släktingar. Under eftermiddagen besökte vi resans sista ö, Santiago Island (sullivan bay), som nästan är täckt av lava sedan 120 år tillbaka. På kvällen åt vi middag och tittade på ett bildspel som en av våra guider, Dennis, hade satt ihop. Innan bildspelet sa Dennis "some of you like being in pictures more than others" varpå ca 200 bilder på mig, John, Elise, Andy och Douglas blandat med djur och natur visas. Det var en perfekt avrundning på en perfekt kväll efter en perfekt vecka.

Tydligen det mest fotograferade stället på Galapagos

Lava

Världens bästa guider Dennis och Cristopher närmst oss. Bredvid dem står kocken och kaptenen. Chef över Isabela II, Gerd, håller avslutningsskål.

Quito (ett eget inlägg om Quito väntar)

Våra fantastiska vänner Elise och Andy. Väl i Quito fick vi bo i deras lägenhet de hyrt. Vi hängde ihop in i det sista tills de flög hem igårkväll (lördag). Vi hann med en sista middag på en sushirestaurang med den godaste sushin jag ätit. Douglas joinade också så gänget var samlat. Andy och Elise älskar att resa och i Juni åker de till Tanzania på safari. They are in for a treat!

Idag (söndag) har vi inte gjort många knop. Detta är ungefär allt vi orkat med, en juice på en roof top bar. Utsikten är över old town i Quito.

På måndag väntar en dagsutflykt till vulkanen Cotopaxi. Vi ska traska upp till snölinjen och cykla mountain bike ner. Mitt enda minne från cotopaxi (med familjen för 15 år sedan) var att guiden bar mig upp eftersom jag var trött. Like a boss