John och Linnea goes Jack Dawson och Fabrizio

Våra icke-existerande planer tog en mycket angenäm vändning häromdagen. Vi har sedan tidigare uppmuntrats av pappa att åka till Galapagosöarna men själva tyckt att det blir för dyrt. När vi nu inte hade några planer och vi åter igen fått en uppmuntrande kommentar av pappa på bloggen vaknade intresset så smått. John googlade på resebyråer i Cuenca varpå vi hittade en som fått toppbetyg av samtliga kritiska skribenter på tripadvisor. Vi lommade dit utan större förväntningar och frågade om de möjligtvis hade någon bra deal på en sistaminutenresa. Vi hade nämligen läst att företag ibland reade ut bra erbjudanden eftersom de hellre fyller båtarna än har tomma platser. Kvinnan som hjälpte oss letade med en ängels tålamod efter en passande resa för oss. Efter ett tag slår hon ihop händerna och spricker upp i ett gigantiskt flin, "I've found a trip on a cruise ship which leaves on monday. It's the best of the best". Hon skrev ut dokumenten och skred förväntansfullt över till oss och räckte över dem. Och I'll tell you what kära läsare att hon skojade inte när hon påstod att det var "the best of the best". Resan hon hittade är en kryssning på fem dagar med en lyxyacht för en tredjedel av originalpriset. Min sedan tidigare instabila käkled hoppade åter igen ur led. Den mer kritiska av oss, John, frågade kvinnan "what's the catch?", men hon bara skakade på huvudet. Vi bad henne boka resan direkt och tittade oss stridslystet omkring på resebyrån, rädda att någon skulle kasta sig fram och sno den framför nosen på oss.

Väl hemma på hotellet läste vi exalterade igenom beskrivningen av båten och min blick fastnade på meningen "Dresscode at dinner: No shorts or tanktops". John, som är expert på att packa, hade redan innan resan förstått att en skjorta och ett par jeans kan komma till användning vid något tillfälle. Själv har jag packat mina slit-och-slängkläder och verkligen inte förberett mig inför trerätters med blåblodiga amerikaner.
Detta resulterade i tre timmars hetsshoppande på ett köpcenter där jag efter att ha provat tusen klänningar fick med mig två anständiga att ha vid middagsbordet. En pedikyr och en googling på vilken gaffel av tre man äter förrätten med (den yttersta) senare kände jag mig lite mer redo.
Imorgon boardar jag och John yachten "Isabela ll" (läs: Jack Dawson och hans kompis Fabrizio boardar Titanic). Jag är supernervös medan John, som utan undantag finner sig i alla situationer, redan har konverterat till hobbysnobb och tittade nyss ut från badrummet och frågade "alltså, visst måste de kunna stryka mina skjortor ombord på båten?".

John petade mig precis på axeln och sa "en lyxig båt i all ära men det är ju Galapagos fantastiska natur som är höjdpunkten. Du måste skriva det!!". Självklart är det Galapagos som är höjdpunkten på resan och det kommer också vara en höjdpunkt i livet. Jag hade gärna sovit på en flotte om jag bara får uppleva att simma med sjölejon. Att vi snubblade över den sjukaste dealen var verkligen bara ett plus. Förresten, nämnde jag att båten har gym, jacuzzi och bibliotek?

Jack Dawson vid middagen
 
John vid resebyrån "terradiversa" som hjälpte oss boka kryssningen och flygbiljetter till/från Galapagos. Recommend recommend!
 
Oj! Jag ska inte glömma skriva ett par rader om våra tre nätter i Cuenca, Ecuadors tredje största stad. Jag hade sett fram emot att åka till Cuenca i flera veckor. Anledningen är att här tydligen finns ett superbilligt spa med varma källor och lerbad. Tyvärr lyckades jag tajma in att få en lätt släng av UVI (mamma det är borta nu) och planerna fick slopas. Eftersom vi inte hade lust att åka på hike eller titta på ruiner kvarstod endast alternativet att strosa, vilket vi har gjort. Cuenca är väldigt fint med vita/blå kyrkor i varenda gathörn och fina små grönområden med spännande växter vi hemma i Sverige har i krukor. En flod rinner genom staden och längst med den ligger många färgglada gamla hus. Vår vana trogen letade vi upp en restaurang som blev vår favorit, denna gång ett indiskt hak. 
 
 
 
 
 
Jag strosar längst med floden. Min trogna följeslagare magväskan skymtas under tishan

Den mest perfekta palmen vi någonsin sett
 
Nästa update kommer troligtvis om en vecka när vi är tillbaka på fastlandet. Har wi-fi ibland på båten tydligen så jag skriver till er på whatsapp mamma och pappa❤
 
Kraam 😘

Kommentarer:

1 Anonym:

Hälsa Sjölejonen! Finns kanske läkare i anslutning till båtresan? Apropå Uvi.
Pappa

2 Marie smedberg:

Ha en riktig snofsresa o frossa i allt de har att erbjuda. Sånt är oxå kul att komma ihåg på gamla dar, sa hon som vet. Åkte gripsholm kbh - new york once up on a time o då fanns dåligt med stabilisatorer men i gegäld dans på fördeck varje kväll o pool och shuffleboard mm. Läs mamma o pappas " blog" om galapagos när ni kommer hem. tala om hänryckning. / marie

3 Magnus:

Grymt! Många bilder från galapagos! Har glömt vad vår guide hette men du kan ju hälsa, för du lär ju känna igen hans glada tillrop. Glöm inte posta ett vykort till oss från det där stället man skulle ta med sig ett därifrån också. Det var på Galapagos va? Kram!

4 Anonym:

Visst stämde beskrivningen pittoresk😊 varje upplevelse får sin plats o den kommande tar stor plats. Njuut av allt o ser fram mot bilder. Massor med kramar från mamma

5 Kicki%2520Lindholm:

Vad häftigt med en lyxresa, roligt att följa bloggen från Galapagos. Här hemma regnar det och är kallt. Kram kicki

Kommentera här: