Surf's up i mindfulnessens tecken

HOLA! 
 
Dålig update på grund av brist på bloggmaterial i kombination med dåligt internet. Här kommer en update om den senaste veckan ungefär😊
 
Lima

Vistelsen i Cusco avrundades med två besök på Jacks café och en take away till flygplatsen innan skutan styrdes mot Lima. Sista kvällen hade Marjolein och Rob (som vi träffade i
Bolivia) kommit till Cusco så vi åt middag ihop. Jag hade inga förväntningar på Lima förutom att jag hade fått berättat för mig att det finns en park full av tama katter som tas om hand av staden (mat och veterinärbesök osv). Katterna gosade tydligen gärna med parknjutare. Dag ett i Lima styrde vi därför med förväntansfulla steg promenaden i riktning mot Park Kennedy. Det tog en bra stund innan vi förstod att vi var i rätt park för till vår besvikelse lyste katterna med sin frånvaro. En annan sak som lyste med sin frånvaro var regnet. Vi som har jagats av regn hela resan spann av välbehag när vi läste att Lima är den torraste huvudstaden i världen efter Kairo. Så, förutom en besvikelse till kattpark säger jag bara wow, vilken stad Lima är! Varje kväll strosade vi runt på gator och torg och tittade på dansgrupper som uppträdde, breakdansare som utmanade varandra, musiker som spelade och diverse gatukonstnärer. På dagarna promenerade vi längst med den vackra kusten i områdena Barranco och Miraflores och betade av så många punkter vi kunde på en Lima-lista vi hittat på vår favoritreseblogg "alongdustyroads". Punkterna bestod till 90% av matställen och 10% av parker + ett utomhusköpcenter, Larcomar. Jag gick all in för att insupa Lima och beställde Ceviché och Pisco (Perus nationalrätt och nationaldrink) första kvällen vilket resulterade i resans första illamåendebesvär. Trots illamående fick Lima tummen upp! Tyvärr har varken jag eller John några mobilbilder från Lima. 

Mancora

Hejdå Lima och HEJ Mancora. Liksom Lima hade vi fått berättat för oss att Mancora är "a place with eternal sunshine". Vi gled in i den lilla surfbyn och välkomnades av en regnskur. Bittert frågade vi hostelägaren om han vet hur väderprognosen ser ut de närmsta dagarna.
"Well. It never rains this much in march as it does this year". Mitt första intryck av Mancora var inte speciellt bra då jag kommit hit med helt andra förväntningar. Jag blev riktigt irriterad på mig själv när jag insåg detta. Här befinner jag mig på en vacker plats och jag är otacksam nog att inte njuta!? Jag bestämde mig för att testa mammas närvaroövning och "ta Mancora för vad det är". Imagine my surprise när det fungerade! Från att i mina ögon ha varit en ful, smutsig och skum håla förvandlades Mancora till en oförstörd charmig surfby. Jag kände mig som den grymmaste mindfulnessmästarinnan ever! 

"Mo's milkbar" blev snabbt en favorit. John gror en "Chevron" (längst upp till vänster. Troligtvis kass kvalitet pga segt internet här). Här sörplade vi smoothies gjorda på mango och cocos vid otaliga tillfällen. 
 
Det finns inte ett coca-colaparasoll i sikte och restaurangerna har mer fisk och skaldjur på menyerna än hamburgare och pizza. Byn är således "inte amerikaniserad" som mamma och pappa skulle sagt. 
 
Utsikten från Mo's milkbar. När man googlar info om Mancora dyker denna utsikt upp på flera ställen. Jag och John tittade på varandra samtidigt och sa "ahaa det är härifrån bilderna tagits"
 
Jag med en "Anchor" 
 
Igår dammade vi av våra gamla surfskills och gav oss ut på vågorna. John började och jag höll ett hököga från stranden. När det var min tur lovade John (dyrt och heligt) att hålla koll på mig och om jag vinkade med båda armarna skulle han komma och rädda mig. Mellan misslyckade försök att fånga vågorna spejade jag mot stranden för att inte driva för långt bort och möttes var gång av Johns blick. En stund senare blir jag omkullkastad av en jättevåg och tumlar runt ett tag innan jag kommer upp till ytan. Jag blickar tröstsökande mot stranden och ser John ligga på rygg och GÖRA SIT UPS! 
Linnea: såg du när jag var under vattnet flera minuter (liten överdrift)
John: ååhja, ett par sekunder var det mer
Linnea: Den andra gången jag ramlade menar jag
John: ehh.. ja den gången. Eller, vilken andra gång?
Linnea: Den du inte såg för att du gjorde sit ups!!
John: hoppsan! Såg du det?

Yes, jag ser allt #Sauron #TheGreatEye

Vi hade storslagna planer på att åka och simma med vilda havssköldpaddor vid en pir som ligger en halvtimme från Mancora. När vi läste på hittade vi en sida där en skribent menade att man bör bojkotta denna aktivitet. Tydligen matar fiskemännen sköldpaddorna med fisk för att de ska stanna nära piren och turister då ska betala för att kunna hoppa i vattnet med djuren. Fisk är inte sköldpaddornas naturliga näringskälla (de ska äta alger) och därför blir deras skal mjukare än det bör vara. De har också farit illa ibland av turister som hängt på dem för att ta bilder osv. Vi bojkottade därför besöket till piren och tog en dag på stranden istället. Inte helt fel I must say.

Guldkanten i Mancora var hostelägarens hund Maya som alltid var på humör för gos. Hon nämndes i alla recensioner av hostelet och kommer definitivt vara med i vår också. Imorgon (torsdag) åker vi till Cuenca i Equador. John sa "det ska bli skönt med kyla". Jag höll med. Vi bestämde oss för att minnas våra ord då vi de senaste fem veckorna fryst och längtat till stranden. Efter Cuenca har vi ingen aning om vart vi ska. Det känns lite spännande. Häng med vetja!

Godnatt 💕

Maya och John💕

Kommentarer:

1 Anonym:

Mellan skratt o ett leende på läpparna tog mammahjärtat ett skutt vid avsnittet om surfen! Fortsätt njut 😘

2 Roger:

Gläder mig åt er medvetna omtanke om sköldpaddorna.
Jag hittar inte orten där vi började valsafarin men det var en tråkig by. Möjligen Puerto Lopez eller Island Plats.Det fantastiska tåget var nog i Riobamba.Alltså ganska nära där ni är nu. Inga planer på Galapagos?

3 Mattias:

Man åker till andra sidan jorden och så stjäl en en random hund ens hjärta. Klassiskt! Här hemma har Galapagos varit i ropet pga Planet Earth II och en scen där ca 100 st av "galapagos snabba ormar" jagar en ödla (spoiler alert: den lyckas fly). Om ni omringas av ormar, kom då ihåg att de inte ser en om man står helt still. Verified fact. Kramar

4 Magnus:

Har också sett ödlevideon. Hyfsat cool escape. Förväntar mig samma flykt om ni blir jagade i den farliga staden! Sluta inte skriv! Läser med stort intresse! Kram! /Brorsan

5 Magnus:

Har också sett ödlevideon. Hyfsat cool escape. Förväntar mig samma flykt om ni blir jagade i den farliga staden! Sluta inte skriv! Läser med stort intresse! Kram! /Brorsan

6 Magnus:

Har också sett ödlevideon. Hyfsat cool escape. Förväntar mig samma flykt om ni blir jagade i den farliga staden! Sluta inte skriv! Läser med stort intresse! Kram! /Brorsan

7 Magnus:

Upps

Kommentera här: